VR, AR, XR. Ja, du vet, en form for briller som gir deg informasjon rett på netthinnen eller sender deg hodestups inn i en virtuell verden.
De siste par årene har «XR», som altså er samlebetegnelsen for alt som har med ulike «digitale briller» å gjøre, fullstendig havnet i skygget av all hype rundt AI. Og med rette – for AI har virkelig potensiale til å endre livene våre, og er allerede i ferd med å gjøre det.
Den forrige XR-bølgen fant sted midt på 2010-tallet. Med dyre PC-baserte VR-briller som gav folk en digital opplevelse tett opp til virkeligheten. Flere aktører forsøkte seg også med AR-briller, men teknologien var for umoden, lite brukervennlig – og kostbar.
Selskaper som Meta og Apple har investert enorme summer i XR og fruktene begynner vi å se nå. Kanskje ikke på det økonomiske plan for selskapene selv, men i det minste i form av produkter som nærmer seg det folket vil ha. Spesielt spennenende er det nå at XR og AI kombineres i større grad.
Vi mennesker er forfengelige vesener, som ikke vil putte hva som helst i ansiktene våre. Vi vil jo se bra ut! Derfor er Metas samarbeid med Ray-Ban spennende og riktig. Dette er enkle (men kule) AR-briller med kamera og lyd, men som i siste utgave også har fått visse AI-funksjoner, som mer avansert stemmestyring, men også hjelpemidler for svaksynte og blinde.
Nylig viste også Metas frem sine AR-konseptbriller. «Orion» gir oss et glimt av hva som kommer de neste årene. Stilige, kompakte briller, som har potensiale til å frigjøre oss fra mobilskjermen. Briller som kan gi oss den informasjonen vil ønsker, plassert oppå den fysiske verdenen, men som likevel lar oss være tilstede i den fysiske og virkelige verdenen.
«Verden vil bli tapetsert med data» sa en vis mann en gang. Vi er ikke der enda, men vi kommer dit. Det er såpass mange fordeler med å frigjøre oss fra skjermene og selv kunne velge graden av digital og fysisk verden, ut i fra den situasjonen vi befinner oss i. Såpass mange fordeler med å frigjøre hendene våre fra mobilen, unngå bøyd nakke og slippe å klistre opp fysiske skjermer overalt.
Mens det er AR-briller som ventes å bli det neste store konsument-produktet, foregår det også mye på VR-fronten. I VR er vi som kjent lukket inne i en virtuell verden, uten å se omgivelsene rundt oss. Her har utviklingen gått i et taktfast tempo, og gitt oss briller som Quest-serien, som til en forholdsvis rimelig penge kan gi en enorm opplevelse av tilstedeværelse. Det brukes nå flittig innen trening og læring av både bedrifter og privatpersoner verden over.
For eksempel har vi spennende norske selskaper som bygger fleksible plattformer for bruk med ulike XR-briller (eller en helt vanlig PC eller nettbrett). Et slikt selskap er Fynd Reality, som på noen få år har vokst til over 20 ansatte, og dessuten kan vise til lønnsom drift. Hovedkontoret er plassert i Hamar, men selskapet har allerede kunder over hele verden. Blant annet leverer selskapet opplæringsløsninger for NATO.
Andre spennende XR-selskaper i Norge inkluderer pionerene i Making View, som har spesialisert seg på trening og læring innen helse, og Vixel, som leverer en imponerende plattform for byggebransjen mot et globalt marked. Disse og 60 andre selskaper har de siste årene funnet sammen samlet i næringsklyngen VRINN.
Flere av de norske og nordiske XR-selskapene kan du møte på konferansen Nordic VR Forum 6. – 8. november, som er tilbake for åttende år på rad. I fjor samlet konferansen over 550 personer og viser frem XR-miljøet i Norge og Norden og mulighetene løsningene deres gir på en fremragende måte.
Såpass imponerende har det norske XR-miljøet nå blitt at også Innovasjon Norge har tilgodesett næringsklyngen VRINN med offisiell klyngestatus. En viktig og helt riktig tildeling for å få ytterligere fart på utvikling av teknologirettede arbeidsplasser, i et land som stadig henger etter våre naboer på området.
Så jovisst er XR er tilbake, men var egentlig aldri heller helt borte 😎
(Toppfoto: Fynd Reality, hvor undertegnede prøvekjører en Leopard-tanks )
LES OGSÅ
Hei, stas at du er innom! Jeg har 25 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet teknologi (tek), medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, klyngeleder og teknologi-direktør. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er ansatt i den offensive medie- og teknologiselskapet Kilde (KildeGruppen AS) hvor jeg har ansvar for området "teknologi og data", og fungerer også som prosjektleder for et nyskapende rekrutterings- og profileringsprosjekt, "T10". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det ofte joggesko som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-) (Foto: Kilde / Trond Lillebo)